Tämä kuva / runo ei ole virallisesti osallistunut Kuva /runo-torstain haasteeseen
vaan olen itselleni tehnyt tämän samaan sanaan liittyen.
Kuva / runo-torstain haaste

Nro 70
TENKKAPOO

1138321.jpg

Näitä pienenpiä lähdin hakemaan ja näitä suurempia tuli vaan !

Lähdin järvelle kesälomalla,
aurinko paisteli tavalla somalla.
Mä tuonkin vain jalokaloja,
näin lähteissä vannoin valoja.
Vaan Ahti se päätti toisin,
miten sen nyt sanoa voisin
kun kokoa ei oo minkään vertoo
ja kokoeron tuo kuvakin kertoo.
---
Mut nyt taisi tullakin
TENKKAPOO,
kun puhelin soi ja kaveri kysyy,
mitens ne kalat veneessä pysyy?
Hetken mietin, sitten päätin,
opetukseksi kai tämä jääkin.
Kalavale olis tähän hyvä juttu
vaan mulle se ei sopiva tuttu.
 Kännykällä sitten kuvan otin,
 lähetin kaverille koko potin,
Rantaan sieltä hiljaa soudin,
isännänkin katsomaan noudin.
Tässäpä kaikki mitä sain,
voi sehän on paljon,
rakkainpain!
Lämmitti saunan, perkasi kalat,
hellyyteen hukutti nolot valat.
Kun kaikki oli perattu
ja totuuskin näin lunastettu:
ahvenista tehtiin fileet  ja soppaa.
hopeisista heitettiin noppaa:
kumpi sulle, kumpi mulle?
reissumiehelle tuli halkaistulle
isompi isännälle, mulle pieni
hymyyn se veti suupieli.
---
Ei kannata kerskua asiaa ennen,
asiat muuttuu tullen, mennen.
Vaikka ne olikin tänään näin,
huomenaamulla uudestaan,
taas suuntaan järvelle päin.

Selitystä vähän siksi
,
että lähtiessäni lomalle työkaverit sanoivat:
sinähän ongit vain sitten jalokaloja.

Niinpä minä tein.
Sain pienenpienen siian,
isäntä vähän isomman.
 
Suuret ahvenat tuli vaan.