Toukka Topias, se olen minä.

Laikkumittari suomen kielessä

ja latinaksi

Abraxas sylvanus

DSC03105.jpg

Tuo suuri, kaksijalkainen kummallisen näköinen "jättitoukka" haluaa tietää, mitä ajattelen hänestä. Tekee mukamas tutkielmaa minun sielunelämästäni. Elämänflosofiaa, onkohan se sitten sitä ?  Minä olen sitä tutkielmaa tehnyt hänestä jo muutaman viikon ajan täältä koivun oksistosta käsin ja ihmetellyt, miten kummallinen otus se on touhuissaan ja tekemisissään.

Ensiksikin selvennän taustoja ja totuuksia tutkielman tueksi. Kokoero meillä on valtava. Hän painaa yli 60 kiloa, minulle mikään vaaka ei taida suostua edes antamaan minkäänlaista lukemaa, ehkä kuusi grammaa, niin pikkanen olen. Sitten se on julmetun pitkä, ainaski puolitoistametriä, minulla saman verran mittaa, mutta vain sentteinä. ihmettelempä vielä, sillä on vain kaksi jalkaa, joilla se kummasti pysyy pystyssä. Vierellä sellaiset läpsyttimet, joilla huitoo sinne, tänne ja tarttuukin niillä kaikkeen. Minulla on neljä jalkaparia, joiden avulla liikun ja kiinnityn, mihin sitten tarvitseekin, vertaili Topias itseään jättistoukkaan.

On sillä kummallinen asumuskin, ainakin sataneliöinen, tiilinen kotelo, jossa kulmikkaita kiiltäviä reikiä sivuilla. Illalla niistä näkyy kirkas valo ja sitten on sellanen kolo, joka aukee ja menee kiinni. Siitä se kulkee edestakaisin. Luokohan tuo suusri toukka nahkansa monen monta kertaa päivässä, jopa yölläkin? Eikö se koteloidu koskaan, pysy siellä sisällä vaikka ensi kevääseen ? Niinhän kaikki toukat tekee.  Kummallista, se on perin kummallista, Topias keikutteli päätään. Yhdessä sellaisessa kiiltävässä reiässä näkyykin usein valoa ja siellä tiedän olevan "ison toukan" tietokoneen. Siellä se varmaankin juuri yöaikaan tekee tätä tutkielmaansa, luulen ainakin niin.

Sitten on viel tosi kinkkinen juttu, mitä olen pohtinut tässä syksyn aikana. Siellä suuren kotelon katolla on kaks sellasta törttöliä, toisesta tulee joskus pahanhajuista ja kuumaa, sakeaa savua ja se tuntuu tupruavan aina tänne päin. Toinen tötsä pitää desibelit ylittävää meteliä, joku ropelli siellä pyörii, onkohan se kaksjalkasen leikkikalu ?

Minua askarruttaa niin moni asia noissa kaksijalkaisissa toukissa. Palaan taas tuohon kysymykseen, tarviikohan ihmistoukka tollasen tiilikotelon. No, jos on noin iso, niin ehkä ja asuuhan siellä toinenkin toukka, sellainen partasuinen ja kolmaskin vielä, tosikarvainen. Se onkin nelijalkainen ja haukkuu joskus vimmatusta, ihan pelottaa. Toukille se ei tee kyllä pahaa, sen tiedän ja olen nähnytkin kun se kirsullaan vaan kerran haistelee, tuhahtaa eikä sen enempää välitä niistä. Se onkin hyvä juttu toukkia ajatellen.

Tutkiskelen ja tarkkailen noita jättiksiä täältä pihakoivun oksistossa. Täällä on kuitenkin aikas turvaton olo joskus kun pihassa on paljon rastaita ja vähän puita. Siksi ne usein lentävät tähän kotikoivuuni ja siinä se juttu onkin. Moni toukkatoverini on joutunut näin surman suuhun ja täpärällä se on ollut joskus minunkin kohdallani. Välillä pelottaa oikein kamalasti.

Vielä mua ihmetyttää, sitten niillä isotoukkasilla on joku kiiltävä, peltinen, musta kotelo pihassa ja siinä on neljä pyörää. Sillä ne toukat,  usein myös sen nelijalkaisen kanssa poistuvat pihasta ja tulevat takaisin kantaen suuria kantamuksia. Sitten kuulen sen kauniimman kaksjalkatoukan kysyvän siltä parrakkaalta, tulikohan nyt kaikki ostettua ja onkohan sitä ruokaa nyt tarpeeksi viikonlopuksi ? Mitä ihmettä, syövätkö ne noin paljon ? Kaipa sit niin ja onhan meillä kokoeroa aikas paljon minuun nähden. Ite nakerran tuskin yhtä keskikoista koivunlehteä päivässä. Mistähän tuollaiset jättitoukat on tänne asettuneet,Topiasta tuo askarrutti kovasti ja aina vaan sen mieleen tuli vieläkin kummallisempia huomioita noista tiilisen kotelon asukeista.

Oudointa on asia, jota eniten ihmettelen. Voiko toinen toukka hoitaa toista toukkaa ? Siis iso toukka pientä toukkaa, juuri tällaista minun kokoista ? Ajattelin vaan kun sillä on oikein " toukkahotelli " tuossa terassilla. Onkohan sillä kaikki työluvatkaan kunnossa ? Huoneita kymmenkunta, aikas suuria ja sitten muutamia vähän pienempiä. Ovat pinottuna sen nahanluontireiän vieressäsiinä,  - ovi se taitaa olla nimeltään siinä - , josta kuoriutuvat monasti päivän mittaan ulos. Karkkilaatikoita hotellihuoneina, en oo ennen moista kuullutkaan. Päällekkäin sillai suora - vino - suora - systeemillä. Huoneet ovat lähes läpinäkyviä ja katossa on useita ilmareikiä sattumanvaraiseti tehtynä.

Hyvin se niitä hoitelee. Heti aamusta vessan siivous ja puhtaat lakanat, oikein kuviollista, pehmeää Lambi talousrullaa. Sitten onkin  aamupala ja sille on tosi tärkeää, että jokainen saa haluamaansa, kuka mitäkin: joku syö horsmalehtiä, toinen koivunlehteä, haapaakin muutama tai sitten nokkosta. Se on hyvä asia toi ruokavalion huomioonotto, ettei tule niitä vatsanpuruja. Onhan toukillakin sitä intolanssi vai mitä se oli, jolloin takaperäpäästöt ovat haisevia ? Ripuli on kaikkein pahinta ja puhtaus on siinäkin on tärkein asia, jolla se vältetään.

Aion syksyllä rakentaa itselleni pienen sievän kotelokopan, ei näitä syksyn kauniita päiviä auta haaskata vielä tuohon talviunikotelon tekoon. Mukavaa on katsella tuon " ison toukan " touhuja, mutta kiva olis myös nähdä noita muita pikkutoukkakavereita ja kysäistä millaiset oltavat siellä hotellissa oikein on. Ja ennen kaikkea, monenko tähden hotelli se on !

Nytpä keksinkin. Kun se seuraavan kerran " luo nahkansa " ja tulee postilaatikolle, hivuttaudun sen nenän eteen, juu, juuri sille korkeudelle, että huomaa minut. Tiedän, että se kiinnostuu musta ja tutkii varmaan tarkkaan, kuka, mikä olen. Jos ei tiedä, ottaa taas kuvan ja kysyy hyönteisfoorumin porukalta. Siellä kyllä tunnistetaan jok´ikinen toukka vaikka yhdestä karvatupsusta tai selkäviirusta. Arvaa, olisko nastaa päästä niille sivustoille ja sitä kautta julkkikseksi. No, en oikein tiedä, en taida sittenkään välittää siitä, mutta " ison toukan" kuvakansioihin pääsen varmasti ja minusta kertovan tekstinkin se kyllä siihen laittaa. Aika, paikka ja latinnankielinen nimi, ne on tärkeimmät tiedot kuvan ohella. Voipi se runonkin minusta rustata, lueskelevat niitä sitten iltasatuina pulinapaarissa ennen nukkumaanmenoa pienen tyttösen kanssa.

DSC03099.jpg

No jopas kävi tuuri, se tulee hakeen Lopen Lehteä. Hups, nyt pieni benzi-hyppy. Se ei ole minulle ongelma, turvaköysiäkään ei tarvita. Topias  kykyihinsä uskoen pudottautuu alas seittisiimansa varassa.

No niin, nyt olen kuin en oliskaan.  Nyt se ottaa mun kädelleen ja kiikuttaa " partasuutoukan"  eteen nähtäväksi, Topias riemuitsee. Otatko sen hotelliin, partasuinen kysyy  toiselta toukalta ? Totta maar, se vastaa ja nyt Topiasta kyllä jännittää aikalailla.

No, nyt se selvis, nehän on ihmistoukkia. Se riittää minun tutkielmani loppulauseeksi noista toukista.

 

DSC03096.jpg

Mutta tää juttu vielä vähän jatkuu ...

Nyt se " mammatoukka " mutisee jotain, aivan kuin puhuisi mulle: Yhden toukan huonetta nyt ei ole, mutta kahden sellaisen on, jos se sulle passaa ? Kaverisi on tosikarvainen  ja nimikin on Villakarvajalka. Syötte samanlaista menuuta, koivun tai pajun lehteä. Mitens on, käykö ?

Mihinkähän nyt joudun, Topias jo hetken katuu ratkaisuaan. Mutta tätitoukan kädet ovat hellät ja pian Topiaksesta tuntuu, että niihin voikin luottaa.

Arkana se kuitenkin virkkaa toukkahäntäänsä heilauttaen: sepä passaa minulle, mutta mitä tää kaikki maksaa, minä kyselen?

Siivous aamuisin, puhtaat lakanat ja täys ylöspito, vastaa tätitoukka. Tää ei oo kyllä mikään

TRIVAGO,

niin kuin telkassa mainostetaan, mutta on vielä halvempi kuin se.Kaikki on ilmaista ja ilo on minun puolellani.

Arvostelun niistä hotellitähdistä saat antaa sitten keväällä kun kuoriudut perhoseksi.

DSC03093.jpg

Olen toukka, mittari,

rastas jo mua katseli,

vähän sillä silmällä

"Iso toukka" minut pelasti,

ihan viime hetkellä.

Pääsin sen hotelliin,

Villakarvajalan 

kanssa samaan boksiin.

Nyt iltapalalle

ja lakanoihin puhtaisiin.

 

TERVETULOA !

sanoi " iso toukka."

Kiittis vaan !

Mikä mun nyt on ollessa,

Olen täydellisessä ylläpidossa !