ELÄMÄNTARINAA tässä ja NYT

 

ELÄMÄ on tässä ja nyt,

vuosikymmeniä oon elänyt.

Kaikki ei oo kohilleen mennyt,

kun en elämäst mitään tiennyt,

enkä ohjeita muilta sietänyt.

Monesti kai väärinkin tehnyt,

kun asiaa en tarpeeksi miettinyt

vai enkö vain muka ehtinyt.

Näinkin on usein käynyt.

Ystäviä olen kyllä löytänyt,

totuuteen elämässä pyrkinyt.

Anteeksikin usein pyytänyt.

Lapsenvahdiksikin olen kerennyt,

lapsiltani jotain joskus kieltänyt.

Hätävalheenkin jollekin päästänyt,

Lasten kanssa paljon leikkinyt,

DSC04654.jpg

metsissä ja luonnossa kierrellyt

ja siellä aina hyvin viihtynyt.

Ajatuksia sielussa piirtänyt,

sanoista lauseiksi ne siirtänyt.

Äidiltäni jotain tuttua perinyt,

vanhempana sen tiedän nyt.

Sätkänkin isälleni käärinyt,

pientä linturaukkaa säälinyt

ja sen kuoltua sitten itkenyt.

Vanajanlinnassa olen yöpynyt,

ulkona yönkin viettänyt.

Toimivia niksejä keksinyt,

avaimia useinkin etsinyt.

Joku juttu paljon merkinnyt,

tanssimisenkin jo jättänyt.

Asioita oikeaksi mieltänyt,

vastaantulijoille hymyillyt.

Ristikoita paljon täyttänyt,

kirosanojakin joskus käyttänyt.

Kansanedustajaa kätellyt,

Valokuviani muille näyttänyt.

Kengällä " vesilintua " heittänyt,

kilpailussa toiseksi jäänyt.

Kukkia niityllä kerännyt,

aikaisin aamulla herännyt.

koulussa opelle ilveillyt

kun joku asia siellä " kirvellyt. "

Siks nurkassakin hävennyt !

Kaurapuuroa aamuisin keittänyt

ja perunavakoa lapsena peittänyt.

DSC06164.jpg

Kanttarelleja rutkasti keräillyt,

sieniruokiin totisesti mieltynyt.

Herneenkin nenääni joskus vetänyt,

sammakoita myös suutani päästellyt.

Purjekoneellakin oon ilmoissa liitänyt,

ja ison prätkän kyydissä kiitänyt.

Kaarnakalani on vedessä kestänyt,

omin käsin oon sen veistänyt.

Rahat ei oo aina riittänyt,

mutta siitäkin oon selvinnyt !

Kasvimaata olen viljellyt,

rikkaruohoja sieltä kitkenyt.

Rotanreikää oon tilkinnyt

ja talvella kaloja pilkkinyt.

Lauluakin oon nauhalle levyttänyt,

isäntääkin usein lepyttänyt.

Riistaa olen nylkenyt,

kanojakin paljon kyninyt.

Lompakon kerran löytänyt

ja omistajalle sen vienyt.

Pontikkaa en oo keittänyt

Isän tekemään kyllä sylkenyt.

En huonoa elämää ( mielestäni )viettänyt.

Keittiössä olen häärinyt,

paljon pölyjä pyyhkinyt.

Kyyneleitä tulemasta olen estänyt,

Elokuvia katsellessa nyyhkinyt.

Joskus muulloinkin näin tehnyt.

" Kahden kauppakin " on kestänyt.

Luutalammia oon kiertänyt,

rakot kengissä hiertänyt.

Heinänuhaakin sietänyt,

siks nenua usein niistänyt.

Usein vähään tyytynyt,

joskus apua pyytänyt.

Sieniseuraan oon liittynyt,

DSC06371.jpg

marjoja koriini riipinyt.

Niistä mehua keittänyt.

Tuetta en oo aina kyennyt,

rollaattorilla sitten edennyt.

Itseeni piikkejä pistänyt,

siitä en kyllä pitänyt.

Hyttysiä satoja listinyt.

Kolottavista kivuista kärsinyt,

kovaa leipääkin järsinyt.

Joskus ihan oon pyörtynyt,

kompromissiinkin myöntynyt.

Usein syystäkin herkistynyt,

vakavaksikin sitten pystynyt.

Luokalleni en oo jäänyt,

mutta nurkkaan olen päätynyt.

Keskisormeakin olen näyttänyt,

vaikka harvoin tapaa käyttänyt.

Voikukkia irti repinyt,

kukkapenkkiä siistinyt.

Satuja lapsille sepittänyt,

nuorisoa joskus ripittänyt.

Miestäni usein hellinyt,

ja nurmikolla kellinyt.

Musta-Maijaan turvaan päätynyt,

vaikken ollut edes päihtynyt.

Kuorojoukkoon yhtynyt,

kapellimestariksi en ryhtynyt.

Itseni joskus jäävännyt,

joskus pois paikalta häipynyt.

En ole enää neitsyt,

oon jo yli seiskyt.

Paljon en oo ryypännyt,

enkä ojanpohjalla ryöminyt.

Kerran nuoruudessa erehtynyt

ja koirankopissa yöpynyt.

Isäni oli järkyttynyt,

äitini hellä, mutta itki nyt.

DSC06098.jpg

Mutta horsmia oon kerännyt

ja niistä teetä, ruokaa keittänyt.

Tarina vois olla viel pitkittynyt,

paljon kertomatta on jäänyt,

mutta päätän sen tähän ja NYT !