Poikkesin kaupunkimatkalta tullessani vielä ohimatkalla Riihimäelle katsomaan Miinan peltilehmää, joka siellä on ollut kesästä asti.

Muut kolme on viety pois, niille oli monenlaista tehty ilkivaltaa kuulemma.

DSC00023.jpg

Monta autonovea, monta puskuria. Monta ruuvia ja paljon hitsausta.

DSC00015.jpg

Tätä ei hevin kaada, ja jos, siinä voi itsekin vammoja saada.

DSC00017.jpg

Luonteikkaita eläimiä, vaikka ovatkin peltiä

DSC00020.jpg

Pienen pojan tapasin kun tätä ammua kuvasin.

Koulusta kotiin oli matkalla luistinkassinsa kanssa.

Jäi seisoskelemaan tienreunalle

ja kassin, repun laittoi ojanpenkalle.

Ei virkkanut minulle mitään, katse kysyvännäköinen.

Odottiko jotakuta, ketä sitä tiennyt en.

Katseli miettien touhujani, uskaltautui sitten luokseni.

Rohkaisin mieleni ja kysyin kysymykseni.

 

- koulustako olet tulossa ja kotiin menossa ?

- niin olen ! Tulen koulusta ja olen kotiin menossa.

- minä Mansikkia tuota kuvailen, olen ennenkin tehnyt sen.

- onko oikeilla lehmillä sellaisia nimiä kun mä en sitä tiedä ?

- kyllä vain on, meilläkin oli nimi sellainen silloin kun olin lapsi,

  siitä kauan on, nyt olen jo harmaahapsi !

  Oletko koskaan tavannut lehmää oikeaa, kiliä, lammasta tai kanaa ?

- en, mutta kirjoissa olen nähnyt ja netistä löytänyt kuvia lehmistä 

  ja muista kotieläimistä.

  Haluaisin kyllä nähdä sellaisen oikean; lehmän, lampaan ja kanan.

 - niinpä niin, se taitaa olla vaikeaa, täällä kaupungissa toteuttaa

-  mutta tutkitaan tuota peltilehmää, se on mun mielestä jännää.

 

Aika kului mukavasti, tunti oikein rattoisasti

kunnes jatkaa matkaa päätin ja poikaa tuokiosta kiitin.

 

- oli kiva kanssas jutella, ketään ei oo kotona

  kun koulusta sinne meen. Siksi koulun jälkeen jään luisteleen.

 

Kotiinpäin ajaessani mietiskelin, tätä nykyaikaa pohdiskelin.

Korvaako peltilehmä aidon," tuoko se pöytään oikean maidon. "

Ajat ovat muuttuneet, uudet tilalle tilanteet,

joista montaa mieltä ollaan. Moni osuu arkaan kohtaan.

Pojalle tuolle pienelle, vasta tokaluokkalaiselle,

toivon jotain ajatuksissani, mitä itsellä oli lapsuudessani.

Ihan oikea Mansikki ja kotona joku aina odotti.

Kunhan toive toteutuisi edes toinen, olisin iloinen.